Δευτέρα, 25 Ιουλίου 2011

30/11/2010: Σεμινάριο με θέμα: Η τέχνη ως όχημα στη παιδαγωγική πράξη



“Η τέχνη όχημα στην παιδαγωγική πράξη”
Αγρίνιο, 19- 21 Νοεμβρίου, 2010
(διάρκεια 14 διδακτικές ώρες) για εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων
 Οι φορείς
 1.Πειραματικό Μουσικό Σχολείο Αγρινίου
 2.Εταιρεία Λόγου και Τέχνης: ΣΥΝΤΕΧΝΙΑ

Το πλαίσιο αναφοράς     Στη σύγχρονη πραγματικότητα που συνεχώς αλλάζει, δεν μπορεί να εξαιρεθεί απ τον κανόνα το εκπαιδευτικό μοντέλο. Η εκπαίδευση και όσοι ασχολούνται με αυτή  σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες έχουν να αντιμετωπίσουν αυτές τις τεράστιες αλλαγές. Eίναι  πια σαφές ότι τα παιδιά και οι νέοι πρέπει να εκπαιδεύονται με τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν με κριτική σκέψη και με πνεύμα συλλογικότητας τις προκλήσεις του «αύριο»
   Οι τέχνες και ιδιαίτερα το θέατρο παίζουν ένα σημαντικό ρόλο στην πρακτική που  προτείνεται καθώς αποτελούν ένα χώρο διαλόγου όπου  το βίωμα, η αλληλεπίδραση αλλά και η αξιοποίηση της αισθητικής είναι το μέσο δημιουργίας αλλά και  ο  κώδικας επικοινωνίας. Σύντομη περιγραφή    Μέσα από την έκθεση και ανταλλαγή  μεθόδων και τεχνικών μεταξύ των εκπαιδευτικών και όχημα τις τέχνες, το πρόγραμμα σκοπεύει να δημιουργήσει μια μεθοδολογία η οποία θα βοηθήσει όσους λειτουργούν στο χώρο εκπαίδευσης των νέων να συνειδητοποιήσουν και να επαναπροσδιορίσουν το ρόλο τους στην τάξη λαμβάνοντας υπόψη τα νέα παιδευτικά αλλά και κοινωνικά δεδομένα.
   Το πρόγραμμα αφορά στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών κι έχει σκοπό να τους εφοδιάσει με τα κατάλληλα «εργαλεία», για να αντιμετωπίσουν την πρόκληση για ανανέωση της διδακτικής πράξης στην αίθουσα και έξω από αυτή. 
   Βασικό στοιχείο στην παιδαγωγική πράξη, που προτείνεται, είναι παιδαγωγοί και μαθητευόμενοι μαζί να πορεύονται σε μια διαδικασία μάθησης και κατανόησης του κόσμου, να αναπτύσσουν κοινούς προβληματισμούς, να μοιράζονται τις ανησυχίες τους και να βρίσκουν δημιουργικούς τρόπους να εκφράζονται.

ΣΤΟΧΟΣ     Σύμφωνα με τα παραπάνω, ο στόχος του σεμιναρίου  είναι να καλλιεργηθεί μια νέα παιδαγωγική πρακτική στην Εκπαίδευση που θα αξιοποιεί το Θέατρο/ Δράμα και τις Τέχνες γενικότερα  και η οποία θα αναγνωρίζει έναν καινούριο πιο σύνθετο ρόλο στον παιδαγωγό,  προωθώντας τη δημιουργικότητα, τη φαντασία και την κριτική σκέψη των νέων.
  Το πρόγραμμα περιλαμβάνει εισηγήσεις, συζητήσεις και βιωματικά εργαστήρια. Παίρνουν μέρος (κατ’ αλφαβητική σειρά)


Μαρία Αργυρίου, εκπαιδευτικός ΠΕ16, υποψήφια διδάκτωρ Ιονίου Πανεπιστημίου

Σίσσυ Παπαθανασίου, ιστορικός θεάτρου, υπεύθυνη του προγράμματος «Αναγνώσεις»  του Εθνικού θεάτρου.

Σπύρος Πετρίτης, υποψήφιος Διδάκτωρ  Ε. & Κ. Πανεπιστημίου Αθηνών

Τμήμa Θεατρικών Σπουδών
Τζωρτζίνα Κακουδάκη,  σκηνοθέτης- θεατροπαιδαγωγός

 Ημέρες –Ώρες -Τόπος
Πειραματικό Μουσικό Σχολείο Αγρινίου,
 2ο  χιλιόμετρο Αγρινίου - Αντίρριου
Τ.Κ.30100 Παρασκευή 19/11/2010,  16.00-20.00
Σάββατο 20/11/2010, 09.30-14.00 & 16.00-20. 30
Κυριακή 21/11/2010, 10.00-13.30
Κόστος-Αιτήσεις
40 € για όλους τους εκπαιδευτικούς
                 
               Δήλωση συμμετοχής για σύντομη εισήγηση.

    Στο σεμινάριο και στα πλαίσια του διαλόγου και της αξιοποίησης του προσωπικού παιδευτικού και παιδαγωγικού έργου, δίνεται η δυνατότητα σε όλους τους εκπαιδευτικούς να συμβάλουν ενεργά, καταθέτοντας  μια προσωπική παιδαγωγική εμπειρία υπό τη μορφή σύντομης εισήγησης.
 Οι εισηγήσεις θα γίνουν την πρώτη μέρα του σεμιναρίου, δηλαδή Παρασκευή ώρα 16.00 μμ μετά από την παρουσίαση του προγράμματος  από τους φορείς.
    Πιστεύουμε πως  είναι απαραίτητο  ν’ ακούγονται  οι εμπειρίες των μάχιμων εκπαιδευτικών  καθώς συμβάλλουν ουσιαστικά στην εμπέδωση των μηνυμάτων που φιλοδοξεί να μεταδώσει αυτό το σεμινάριο.
 Θερμή παράκληση να δηλώσετε εγκαίρως τη συμμετοχή σας στην υπεύθυνη του σεμιναρίου.  Πληροφορίες- Δηλώσεις συμμετοχής  στη Γραμματεία του Πειραματικού Μουσικού Σχολείου  ώρες 9π.μ. – 13μ.μ.  τηλέφωνο 26410 53595 και
στο τηλέφωνο 6948462849      υπεύθυνη  Βάια Σπυρέλη ώρες 4μ.μ-6μ.μ.
email: syntexnia10@yahoo.gr




ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ

Παρασκευή 19/11/2010,  18.00-20.00
Σίσσυ Παπαθανασίου

Από τη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας στη σαγήνη του θεάτρου και τη μύηση στο δημιουργικό κόσμο της θεατρικής γραφής: μέθοδοι και κώδικες προσέγγισης του κειμένου με στόχο την εξοικείωση με τα δομικά στοιχεία ενός θεατρικού έργου -θέμα, πλοκή, χαρακτήρες,- τη γλώσσα και τις τεχνικές διαλόγου-μονολόγου, το ύφος, τον ρυθμό και τα είδη θεατρικού κειμένου και στην κατεύθυνση της αφομοίωσης της γλώσσας και της έκφρασης των συναισθημάτων.
Παραδείγματα, ασκήσεις και επεξεργασία πρωτογενούς υλικού που θα προκύψει από τους συμμετέχοντες κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου.

 Σύντομο βιογραφικό σημείωμα:
 Γεννήθηκε στο Αγρίνιο. Σπούδασε νομικά και θέατρο στην Ελλάδα. Συνέχισε τις  σπουδές της στην κοινωνική ανθρωπολογία,  την ιστορία πολιτισμών και το θέατρο στο Παρίσι στην Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales και στο Institut d’ Etudes Theatrales της Σορβόννης με επιβλέποντες καθηγητές τους Pierre Vidal – Naquet, Monique Borie-Banu και, στο διδακτορικό, τον Robert Abirached.
Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Αναλόγιο Φεστιβάλ Θεάτρου από το 2005 –πρώτη παρουσίαση νέων θεατρικών έργων ελλήνων και ξένων θεατρικών συγγραφέων στην Ελλάδα και μετάφραση και παρουσίαση ελληνικών θεατρικών έργων στο εξωτερικό.
Καλλιτεχνική Υπεύθυνη του προγράμματος Αναγνώσεις του Εθνικού Θεάτρου από το 2007.
Συμμετέχει με ανακοινώσεις σε διεθνή θεατρικά συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό και ως εμψυχωτής/εισηγητής σε σεμινάρια για το θέατρο και τη θεατρική γραφή.
Δημοσιεύει κείμενα, σκηνοθετεί και μεταφράζει θεατρικά έργα και μελέτες, εισηγείται και παρουσιάζει θεατρικά έργα και επιμελείται την ετήσια έκδοση των κειμένων που παρουσιάζονται στο Αναλόγιο και τις Αναγνώσεις


Σάββατο 20/11/2010, 09.30-14.00
Τζωρτζίνα Κακουδάκη

 «Από το χαρτί στη σκηνή». Εναλλακτικοί τρόποι διδασκαλίας των μαθημάτων του σχολείου μέσα από την  τέχνη του θεάτρου
Το εργαστήριο προτείνει μεθόδους  διδασκαλίας  όλων των μαθημάτων του σχολείου μέσα από βιωματικές δράσεις βασισμένες ή εμπνευσμένες από τις παραστατικές τέχνες. Με αφετηρία το θεατρικό παιχνίδι, την δραχμοποίηση, το εκπαιδευτικό δράμα, την μουσικο-κινητική αγωγή, τη σύνθεση τεχνών, την θεατρική αγωγή και την ίδια την θεατρική πράξη, θα προσεγγίσουμε τις δυνατότητες που δίνει το θέατρο, ως μέθοδος διδασκαλίας και ως τέχνη, για την ουσιωδέστερη και πιο ψυχαγωγική αφομοίωση των γνωστικών αντικειμένων του σχολείου και την ευρύτερη χειραφέτηση των μαθητών της Α/βάθμιας και Β/βάθμιας εκπαίδευσης.

 Σύντομο βιογραφικό σημείωμα:

Απόφοιτος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών (1995), κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (επιπέδου Μphil) και υποψήφια διδάκτωρ  στο ίδιο τμήμα. Υποκριτική στην 3ετή Δραματική Σχολή του Θανάση Παπαγεωργίου (1992- 95), καθώς και συστηματικές σπουδές για την παιδαγωγική του θεάτρου σε βιωματικά σεμινάρια στον Πανελλήνιο Σύλλογο Θεατρικών Σπουδών. Ασχολήθηκε με το θέατρο στην εκπαίδευση ως καθηγήτρια,  επιμορφώτρια καθηγητών σε πλήθος  βιωματικών και θεωρητικών εργαστηρίων για θέματα που σχετίζονται με την τέχνη του θεάτρου και την διδασκαλία του στο σχολείο σε εκπαιδευτικούς  με το Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Έχει διδάξει το μάθημα της Παιδαγωγικής του θεάτρου στο Τμήμα θεατρικών Σπουδών Πάτρας για 4 χρόνια και Δραματουργία Κουκλοθέατρου στο Πανεπιστήμιο Βόλου και στο Διδασκαλείο νηπιαγωγών Αθήνας. Ως καθηγήτρια δραματουργίας και ιστορίας θεάτρου έχει διδάξει σε δραματικές σχολές τα τελευταία 5 χρόνια  Έχει εργαστεί στο Εθνικό Θέατρο της Ελλάδας (1997-2004) όπου οργάνωσε πλήθος εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων , εκπαιδευτικό πρόγραμμα θεάτρου στην Εθνική Πινακοθήκη). στην οργάνωση και δικτύωση του ευρωπαϊκού προγράμματος  mPact, Μεθοδολογία για μια Παιδαγωγική με κέντρο το μαθητή και τις Παραστατικές Τέχνες

Υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του θεάτρου Χώρα από το 2007.Ως συγγραφέας έχει συμμετάσχει ως κεντρικός συγγραφέας  σε εκδόσεις των εξής βιβλίων: Διαδρομές Βιωματικής Διδασκαλίας, Ευέλικτη ζώνη- Μουσική- Ιστορία για τις Ε και Στ τάξεις του Δημοτικού σχολείου, εκδ. Κέδρος 2010, Θέατρο- Θεατρική Αγωγή, Κέντρο Εκπαίδευσης Ενηλίκων, Ι.Δ.Ε.Κ.Ε, Εκδοτικός οίκος Λιβάνη, 2008,  100 χρόνια Εθνικό Θέατρο, εκδ. Εθνικό Θέατρο -΄Ιδρυμα Λάτση, Αθήνα 2000, Το Ελληνικό Έργο στο Εθνικό Θέατρο, εκδ. Εθνικού Θεάτρου 1997. ΄Αρθρα για το θέατρο και την εκπαίδευση και την θεωρία του θεάτρου στην ετήσια πολιτιστική έκδοση Επίλογος, Περιοδικό Διαβάζω, περιοδικό Κ (Κριτική), Θέματα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και στον περιοδικό τύπο από το 1995. Ως ηθοποιός έχει παίξει σε παραστάσεις επαγγελματικού θεάτρου και χορού συστηματικά από το 1994 .Έχει σκηνοθετήσει την παράσταση για εφήβους  Mετά τον αφρό  με την Ομάδα 4 Frontal
Σάββατο  16.00-20.30
Μαρία Αργυρίου
Μεθοδολογικές και βιωματικές προσεγγίσεις του βιβλίου « Μουσική Αγωγή» του Δημοτικού Σχολείου
Κύριος  στόχος  της παρουσίασης αυτής  είναι  να  βοηθήσει  τους εκπαιδευτικούς και όχι μόνο να ανανεώσουν τις γνώσεις τους και να βελτιώσουν τις πρακτικές τους, ώστε να ανταποκρίνονται αποτελεσματικότερα στις διδακτικές  και παιδαγωγικές προσεγγίσεις της μουσικής αγωγής και του διδακτικού πακέτου (έντυπου και υποστηρικτικού) για τους μαθητές του δημοτικού, µε σκοπό την ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης μουσικής εκπαίδευσης. Επιπλέον, η παρουσίαση επιδιώκει την ενίσχυση των δεσμών μεταξύ της ανώτατης εκπαίδευσης και της έρευνας στο σχολικό περιβάλλον. Η διαμόρφωση του προγράμματος στοχεύει στην ενίσχυση ενός ανοικτού και ευέλικτου συστήματος για τη Μουσική Εκπαίδευση, την ενεργητική συμμετοχή των εκπαιδευτικών, τις δημιουργικές τους δυνατότητες και το διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα.
 Σύντομο βιογραφικό σημείωμα:

Η Μαρία Αργυρίου υπηρετεί στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ως εκπαιδευτικός μουσικής αγωγής. Οι ωδειακές της σπουδές περιλαμβάνουν, σε επίπεδο ανώτερων θεωρητικών, τα πτυχία: αρμονίας (Μ.Ροζάκης), αντίστιξης και φούγκας (Σ.Ουλκέρογλου) και είναι διπλωματούχος πιάνου (Δ.Γεωργάτου – Α.Κυριακίδη, Εθνικό Ωδείο Αθηνών). Έχει μελετήσει ελαφρό τραγούδι με την Άννα Διαμαντοπούλου και κλασικό με τη Μαρία Θωμά (Εθνικό Ωδείο Αθηνών, Ωδείο Φ.Νάκας). Είναι κάτοχος διπλώματος Grade 5 (Κ.Γανωσέλης), της Yamaha Music Foundation και εργάστηκε ως δασκάλα μουσικής προπαιδείας με ειδίκευση στο Junior Music Course, στο Ωδείο Φ.Νάκας. Έχει παρακολουθήσει το μονοετή κύκλο του Συστήματος Orff της Σχολής Μωραΐτη καθώς και εξειδικευμένα σεμινάρια με τις: Ν.Ατέσογλου, Α.Σλάβικ και Λ.Αρζιμάνογλου. Έχει ολοκληρώσει καλοκαιρινούς σεμιναριακούς κύκλους στο Mazarteum, Salzburg και παρακολουθήσει επιμορφωτικά σεμινάρια στο σύστημα Kodaly με τον Μ.Πατσέα. Ως μέλος χορωδίας έχει συμμετάσχει σε χορωδιακά σύνολα του Κ.Κωνσταντάρα. Έχει συμπράξει με τους Μάριο Τόκα και Γιώργο Χατζηνάσιο στο πλαίσιο συναυλιών με φωνητικά σύνολα. Οι ανώτατες σπουδές της περιλαμβάνουν πτυχίο της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών (Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο) με ειδίκευση στον Ελληνικό Πολιτισμό και μεταπτυχιακές σπουδές στο πρόγραμμα Σπουδές στην Εκπαίδευση, με ειδίκευση στην εξ αποστάσεως επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ΠΕ16. Είναι υποψήφια διδάκτωρ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, με επιβλέπουσα τη Λένια Σέργη. Από το 2004 είναι αποσπασμένη στη θέση της υπευθύνου Αγωγής Υγείας ΠΕ Πειραιά με έντονη δραστηριότητα στο χώρο των Καινοτόμων Δράσεων. Είναι πρόεδρος της Ένωσης Εκπ/κών Μουσικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΕΕΜΑΠΕ) από το 2005. Συμμετέχει σε συνέδρια και συμπόσια στην Ελλάδα και το εξωτερικό, καθώς και σε προγράμματα Δια Βίου Μάθησης ως συντονίστρια. Έχει την ευθύνη και την επιμέλεια των παιδαγωγικών εκδόσεων της ΕΕΜΑΠΕ και περιοδικών εκδόσεων προγραμμάτων τοπικής και εθνικής εμβέλειας του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων για την εκπαίδευση, τον πολιτισμό και την υγεία. Είναι επικεφαλής της συγγραφικής ομάδας για το διδακτικό πακέτο της Μουσικής στην Α΄και Β΄Δημοτικού. Έργα της καθώς και εκπαιδευτικό παιδαγωγικό υλικό ειδικά σχεδιασμένο για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση στην ελληνική γλώσσα, κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Gutenberg, Fagotto, Διάπλαση, Νικολαίδης, ΕΕΜΑΠΕ, ΟΕΔΒ, Δ/νση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά-ΥΠΕΠΘ. Είναι μέλος  των διεθνών επιστημονικών ενώσεων ΙSME και SEMPRE.
Ερευνητικά ενδιαφέροντα
  • Εκπαιδευτική πολιτική και διοίκηση σχολικών μονάδων
  • Πολιτιστική πολιτική και Μουσική Εκπαίδευση
  • Εξ Αποστάσεως επιμόρφωση εκπαιδευτικών
  • Σχεδιασμός και ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού
  • Ζητήματα φύλου και εκπαίδευσης

Κυριακή 21/11/2010, 10.00-13.30
Σπύρος Πετρίτης
Εργαστήριο επινόησης ιστοριών:
Στο εργαστήριο αυτό οι συμμετέχοντες θα επιδοθούν σε ορισμένες απλές -πλην όμως δημιουργικές, αλλά και ιδιαιτέρως διασκεδαστικές- τεχνικές επινόησης ιστοριών, από αυτές τις οποίες περιγράφει ο διακεκριμένος Ιταλός παιδαγωγός και συγγραφέας παιδικής λογοτεχνίας Gianni Rodari. Επιπλέον, θα γίνει χρήση θεατρικών τεχνικών και ιδιαιτέρως των παιχνιδιών εκείνων που χρησιμοποιούνται στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ως πρώτη ύλη θα αξιοποιηθούν όσα ελληνικά λαϊκά παραμύθια θα είναι σε θέση να αφηγηθούν τα μέλη της ομάδας με την έναρξη του εργαστηρίου -καθώς προϋπόθεση συμμετοχής των συνέδρων θα είναι η ικανότητα αφήγησης ενός παραμυθιού- ενώ τελικός στόχος θα είναι ορισμένες από τις ιστορίες οι οποίες θα προκύψουν να δραματοποιηθούν με διάφορους τρόπους σε υποομάδες, οι οποίες θα παρουσιάσουν το αποτέλεσμα της συνεργασίας τους στο σύνολο των συμμετεχόντων στο εργαστήριο. Το εργαστήριο αυτό συνδέεται άμεσα τόσο με την έρευνα που διεξήγαγε ο εμψυχωτής στα πλαίσια των μεταπτυχιακών του σπουδών για τη διπλωματική του εργασία, όσο και με τη διδακτική του εμπειρία σε Ι.Ε.Κ. και σε Ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία. Μέσα από το εργαστήριο αυτό θα επιδιωχθεί να αναδειχτεί και στην πράξη η ιδιαίτερη σχέση και επαφή της τέχνης του παραμυθιού με τη δραματική τέχνη. Απαραίτητη προϋπόθεση συμμετοχής τα άνετα ρούχα και η καλή σας διάθεση!


 Σύντομο βιογραφικό σημείωμα:

 Ο Σπύρος Πετρίτης σπούδασε θεατρολογία σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο και σήμερα εκπονεί τη διδακτορική του διατριβή στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει παρουσιάσει εισηγήσεις σε συνέδρια, ενώ άρθρα του έχουν δημοσιευτεί στο διαδίκτυο καθώς και σε περιοδικά. Έχει υπηρετήσει ως εκπαιδευτικός στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και σε Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης. Το έτος 2008 δίδαξε το μάθημα της Ιστορίας Θεάτρου στη Σχολή Ξεναγών Αθηνών του Οργανισμού Τουριστικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Είναι πρώην Πρόεδρος και νυν Αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Θεατρολόγων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου